
Der blaue Reiter byla skupina umělců, kteří se dali dohromady, aby společně vystavovali své obrazy a vydávali vlastní časopis o umění. Spojoval je i zájem nejen o středověké a primitivní umění, ale i o současné umělecké směry (fauvismus, kubismus).
V roce 1911 založili Wassily Kandinsky a Franz Marc v Mnichově umělecký spolek nazvaný „Der blaue Reiter“. Spolek byl pojmenován podle Kandinského obrazu Modrý jezdec (1903), na kterém je vypodobněn hrdina na koni jedoucí podzimní krajinou.
K dalším umělcům skupiny patřili Paul Klee, Alfred Kubin, Alexej von Jawlensky nebo Marianne von Werefkin.
Kdysi spolu seděli malíři Wassily Kandinsky a Franz Marc v jedné kavárně blízko Mnichova. Zde také vznikl nápad vytvořit uměleckou skupinu Der blaue Reiter. Oba malíři byli členy Der Neue Künstlervereinigung München, ale necítili se tam dobře. Kandinsky, který byl dokonce vedoucí tohoto sdružení, byl díky svým dílům stále častěji kritizován. Důvod byl jasný: Kandinsky maloval stále abstraktněji - nemaloval věci tak přesně, jak ve skutečnosti vypadaly, spíše maloval vzletnými liniemi a na obrazech se objevovaly velké barevné plochy. Jeho přítel Franz Marc maloval nejraději zvířata, ale také trochu jinak, než jak opravdu vypadala. Maloval koně na barevných loukách, na jednom z obrazů můžeme dokonce vidět i žlutou krávu.
Kandinsky a Marc se rozhodli uspořádat vlastní výstavu, a tím rozčílit Mnichovské umělecké sdružení. Kandinsky vytvořil obrovský obraz a nabídl ho na výstavu Mnichovského sdružení. A jak předpokládal, byl jeho obraz odmítnut. Tajně připravil vlastní výstavu s Franzem Marcem a jinými umělci, která probíhala ve stejnou dobu jako výstava Mnichovského sdružení. Tím pěkně rozzuřili své dřívější přátele ze spolku.
Tato jejich první výstava se v Evropě proslavila a později byla uvedena ve více než deseti městech. Mnoho lidí ji chtělo vidět, ale mnohým z nich se nový výtvarný styl nelíbil a odsuzovali ho. Někteří šli ještě dále - ničili rámy, plivali na obrazy, a dokonce se je pokusili rozřezat. Ale malířům to nevadilo, pokračovali dál. Chtěli, aby se umění vyvíjelo a nechtěli přírodu jen obkreslovat. Myšlenku abstraktního umění, které se později začalo nazývat expresionismus, vyložili umělci ve svém almanachu „Der blaue Reiter“.
Tento almanach vyšel jen jednou, neboť vypuknutí 1. světové války zavedlo umělce na různá místa. Wassily Kandinsky se musel vrátit do Ruska, Franz Marc šel do války a zemřel o dva roky později v bitvě u Verdunu. Skupina Der blaue Reiter existovala jen pár let, ale docela změnila vývoj moderního umění. Stále více malířů se pokoušelo o abstraktní umění a dále ho rozvíjeli.
Wassily Kandinsky: Imprese III (Koncert)
F. Marc: Modrý kůň
F. Marc: Žlutá kráva
A. von Jawlensky: Meditace
M. von Werefkin: Bruslaři